Gezondheid Online
VoedingstipsWat is gezond? Meer energie Afvallen Voedings supplementen Recepten Voeding voor kinderen

Voeding

8 Februari 2012

‘Drinken van veel frisdrank verhoogt risico astma’

‘Drinken van veel frisdrank verhoogt risico astma’

 

Het drinken van veel frisdrank kan het risico op astma en de chronische longziekte COPD vergroten. Dat suggereert een nieuwe studie van de University of Adelaide.

De onderzoekers vroegen bijna 17.000 mensen van 16 jaar en ouder naar hun frisdrankconsumptie.

Meer dan 10 procent van de ondervraagden gaf aan dat ze meer dan een halve liter frisdrank per dag dronken. De onderzoekers ontdekten dat deze mensen 1,2 keer meer kans hebben op astma en 1,7 meer kans op COPD dan degenen die geen frisdranken consumeren.

Volgens de wetenschappers is het risico dosis gerelateerd. Hoe meer frisdrank men consumeert, hoe groter de kans op COPD of astma. Roken verhoogt het risico nog meer, vooral voor COPD.

Lees ook: 

-Light frisdrank verhoogt de kans op een beroerte

-7 frisdrank alternatieven voor een gezonde levensstijl

-Voordelen van stoppen met roken


  Reageer op dit bericht

If you have trouble reading the code, click on the code itself to generate a new random code.
Veiligheidscode:
 
Reacties
  • Styliste
    Githa de Baart

  • Gezondheidswetenschapper
    Carel Martens

  • Personal trainer
    Joran van Gompel

  • Diëtiste
    Katrien Blaauw

Laatste forum reacties
    Twitter RSS Mail
    Voeg Gezondheidonline toe aan je favorieten