Gezondheid Online
VoedingstipsWat is gezond? Meer energie Afvallen Voedings supplementen Recepten Voeding voor kinderen

Voeding

7 April 2011

Bananen verkleinen kans op beroerte

Bananen verkleinen kans op beroerte

 

Door dagelijks drie bananen te eten verklein je de kans op een beroerte, dat zeggen wetenschappers.

Een banaan bij het ontbijt, bij de lunch en in de avond biedt genoeg kalium om de kans dat een bloedstolsel een ader in de hersenen afsluit met ongeveer 21 procent te verminderen.

De bevindingen, door Britse en Italiaanse onderzoekers, suggereren dat duizenden beroertes kunnen worden voorkomen door de consumptie van kaliumrijk voedsel, zoals spinazie, noten, melk, vis en linzen.

Hoewel sommige eerdere studies hebben gesuggereerd dat bananen van belang kunnen zijn voor het regelen van de bloeddruk en het voorkomen van beroertes, zijn de resultaten niet altijd consistent.

In het laatste onderzoek, analyseerden wetenschappers de gegevens uit elf verschillende studies. Ze ontdekten dat een dagelijkse inname van ongeveer 1.600 milligram kalium al genoeg was om het risico op een beroerte met meer dan een vijfde te verkleinen.

Een gemiddelde banaan bevat ongeveer 500 milligram potassium (kalium). Te weinig kalium kan leiden tot een onregelmatige hartslag, prikkelbaarheid, misselijkheid en diarree. 

Onderzoekers van de Universiteit van Warwick en de Universiteit van Napels laten weten dat de inname van kalium in de meeste landen ver onder de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid ligt.

Maar als de consument meer kalium-rijk voedsel eet en hun zoutinname verminderd zou het aantal sterfgevallen als gevolg van een beroerte verminderen sterk dalen. Onderzoekers zeggen: ‘Het gaat om een vermindering van maar liefst 1.155.000 sterfgevallen als gevolg van een beroerte per jaar op wereldwijde schaal.’

Een woordvoerder van de Stroke Association zei: 'Dit onderzoek suggereert dat het eten van veel kaliumrijk voedsel, zoals bananen, dadels en spinazie, jouw risico op een beroerte zou kunnen verminderen. Een hoge bloeddruk is de grootste risicofactor voor een beroerte en eerdere onderzoeken hebben uitgewezen dat kalium de bloeddruk helpt te verlagen.' 


  Reageer op dit bericht

If you have trouble reading the code, click on the code itself to generate a new random code.
Veiligheidscode:
 
Reacties
  • Styliste
    Githa de Baart

  • Gezondheidswetenschapper
    Carel Martens

  • Personal trainer
    Joran van Gompel

  • Diëtiste
    Katrien Blaauw

Laatste forum reacties
    Twitter RSS Mail
    Voeg Gezondheidonline toe aan je favorieten