12 Oktober 2011
Het eten van zoetigheid is niet per se slecht voor je gezondheid. Althans niet als het gaat om chocolade. Dat toont een nieuwe studie aan.
Onderzoekers bestudeerden meer dan 33.000 Zweedse vrouwen en ontdekten dat hoe meer chocolade de vrouwen aten, hoe lager het risico was op een beroerte.
De resultaten worden toegevoegd aan een groeiende hoeveelheid bewijs dat cacaoconsumptie gezond is voor het hart, maar de resultaten zijn echter geen vrijbrief om dagelijks veel chocolade te eten. Chocolade bevat natuurlijk veel suikers, calorieën en vetten.
Wetenschappers speculeren dat stoffen die bekend staan als flavonoïden, in het bijzonder de zogenaamde flavanolen, verantwoordelijk kunnen zijn voor het positieve effect van chocolade op de gezondheid.
Volgens onderzoeker Susanna Larsson kunnen flavonoïden een hoge bloeddruk, een risicofactor voor een beroerte, voorkomen of verminderen.
Jaarlijks krijgen bijna 800.000 Amerikanen een beroerte.
De kans op een beroerte verkleinen
Een gezonde leefstijl verkleint de kans op slagaderverkalking en daarmee de kans op een TIA, beroerte of een andere hart- of vaatziekte.
Een gezonde leefstijl houdt in:
– niet roken;
– gezond eten met veel groente en fruit, twee keer in de week vis (waarvan tenminste één keer vette vis) en zo min mogelijk verzadigde vetten;
– voldoende lichaamsbeweging (minimaal een half uur per dag)
– niet meer dan twee glazen (voor mannen) en één glas (voor vrouwen) alcohol per dag;