Gezondheid Online
Voedingstips Wat is gezond? Meer energie Afvallen Voedings supplementen Recepten Voeding voor kinderen

Voeding

24 Januari 2012

Magnesium verlaagt risico beroerte

Magnesium verlaagt risico beroerte

 

Onderzoek van het Zweede Karolinska Instituut wijst erop dat het eten van magnesiumrijk voedsel de kans op beroertes kan verkleinen.

Magnesium zit in onder andere in groene groenten, noten, bonen, graanproducten, melk en vlees.

Voor het onderzoek bestudeerden de wetenschappers de resultaten van zeven studie, die in de afgelopen 14 jaar zijn gepubliceerd, naar het verband tussen magnesium en een beroerte.

Ongeveer 250.000 mensen in de Verenigde Staten, Europa en Azië zijn gemiddeld 11,5 jaar gevolgd. Van hen kreeg 3 procent een beroerte in de tijd dat ze werden gevolgd.

De onderzoekers ontdekten dat het risico op een herseninfarct met negen procent lager werd bij elke extra 100 mg magnesium die de proefpersonen per dag binnenkregen.

Het Nederlandse Voedingscentrum adviseert een inname van 300-350 mg magnesium per dag voor mannen. Voor vrouwen geldt het advies 250-300 mg magnesium per dag. Bij meer dan 250 milligram magnesium per dag kunnen darmklachten zoals diarree ontstaan.

De kans op een beroerte verkleinen

Een gezonde leefstijl verkleint de kans op slagaderverkalking en daarmee de kans op een TIA, beroerte of een andere hart- of vaatziekte.

Een gezonde leefstijl houdt in:

Lees ook: 

-Light frisdrank verhoogt kans op beroerte

-Bananen verkleinen kans op beroerte

-Verlaag het risico op een beroerte


  Reageer op dit bericht

If you have trouble reading the code, click on the code itself to generate a new random code.
Veiligheidscode:
 
Reacties
  • Styliste
    Githa de Baart

  • Gezondheidswetenschapper
    Carel Martens

  • Personal trainer
    Joran van Gompel

  • Diëtiste
    Katrien Blaauw

Twitter RSS Mail
Voeg Gezondheidonline toe aan je favorieten