Heb jij als goede voornemen om meer te sporten, gezonder te eten of eerder naar bed te gaan? Dit zijn drie tips om je daarbij te helpen en het nieuwe jaar gezond te starten:

1. Ga lekker sporten, maar niet te lang

Wil jij vaker sporten in het nieuwe jaar? Dat is een goed voornemen. Ons lichaam is immers gemaakt om te bewegen en de hele dag stilzitten is niet goed voor ons. Sporten is dus helemaal prima voor je, tenzij je het te lang of te intensief doet.

Tijdens het sporten maakt je lichaam het stresshormoon cortisol aan. Dat geeft een prikkel om door te gaan, maar als het langer dan een uur duurt kan het leiden tot spierafbraak en een verhoogde bloedsuikerspiegel.

Voor een goede gezondheid is het van belang dat je bloedsuikerspiegel in balans is. Dat voorkomt namelijk energiedips, dips in je humeur, een hang naar zoet en vetsopslag. Intensief sporten na acht uur ’s avonds geeft je lichaam een adrenalinerush en dat kan je slaap verstoren.

2. Zet schermen op tijd uit

Als je wilt werken aan een gezonde nachtrust in het nieuwe jaar, dan is het een goed idee om schermen in de avond op tijd uit te zetten. Dat geldt zowel voor je computerscherm als voor je telefoon.

Niet alleen het blauwe licht van deze apparaten kan er namelijk voor zorgen dat je minder goed slaapt. Ook het feit dat je nog actief bent door deze apparaten, kan je slaap verstoren.

Een verstoorde slaap kun je merken aan de volgende factoren: het duurt langer voordat je in slaap valt, je slaapt korter en wordt vaker in de nacht wakker. Het beste is om je schermen minimaal twee uur voor het slapengaan uit te zetten.

Met een goede nachtrust voel je je de volgende dag goed uitgerust. Dat heeft niet alleen effect op je energieniveau. Ook helpt dit om gezonder te eten en meer te bewegen. Als je fit en fris bent, heb je immers meer zin om te sporten en kun je zoete en calorierijke verleidingen beter weerstaan.

Start de dag met een gezond ontbijt

Eén van de gemakkelijkste manieren om gezonder te eten, is je dag te starten met een gezond ontbijt. Als je in de ochtend al een gezonde keuze maakt, is het gemakkelijker om de rest van de dag ook gezonde voedselkeuzes te maken.

Bovendien voel je je met een gezond ontbijt lange tijd verzadigd, waardoor je minder snel naar ongezonde tussendoortjes grijpt. Gezonde ontbijtjes zijn bijvoorbeeld havermout of yoghurt met noten en bessen. Hiermee krijg je een goede mix van voedingsstoffen binnen.

Ook een fruitsmoothie kan een gezond ontbijtje zijn, als deze tenminste is gemaakt van vers fruit en er een gezonde bron van eiwitten en vetten aan is toegevoegd. Denk hierbij aan havermelk, yoghurt of amandelmelk en lijnzaad of chiazaad als topping.

Als je toch bezig bent met het maken van een smoothie, kun je net zo goed wat groente aan je smoothie toevoegen. Denk aan spinazie, boerenkool of andijvie.

Het voordeel van groenten is dat ze veel voedingsstoffen bevatten maar juist weinig natuurlijke suikers. Op deze manier krijg je veel vezels, vitamines en mineralen binnen zonder de snelle koolhydraten van fruit.

Je kunt een groene smoothie nog verrijken met een green juice poeder. Dat bevat verschillende extracten van groente en fruit, waardoor je extra vitamines en mineralen binnenkrijgt. Net als bij een goede multivitamine.