Als je ‘s nachts moeite hebt om in slaap te vallen, kan mediteren je helpen ontspannen om wat broodnodige rust te krijgen. Onderzoek toont aan dat een regelmatige beoefening van meditatie de slaapkwaliteit en -duur kan verbeteren doordat het helpt te ontspannen, ontstressen en tot rust komen. Ontspannen met yoga kan dus een goede methode zijn. Het beoefenen van meditatie voor het slapengaan kan de slaapkwaliteit verbeteren door zorgen, angst en chronische pijn te verminderen.

Enkele minuten meditatie kan een ontspanningsreactie in het lichaam opwekken, die het parasympathische zenuwstelsel aanzet tot de aanmaak van melatonine, een hormoon dat slaperigheid bevordert. De productie van melatonine piekt ongeveer een uur voordat je daadwerkelijk in slaap valt, dus het beoefenen van meditatie vlak voor het slapengaan kan je helpen sneller in slaap te vallen en te genieten van een diepere, meer rustgevende slaap.

 

Verzacht stress

Meditatie helpt stress en angst te verminderen. Als je je gestrest voelt, geeft je lichaam adrenaline, cortisol en andere hormonen vrij die je voorbereiden om te vechten of te vluchten. Als je gedurende lange tijd gestrest blijft, geeft je lichaam nog meer stresshormonen af, waardoor je je moe en angstig voelt. Een avondmeditatie, of probeer eens Tai Chi, is perfect voor stressmanagement, omdat je aan het einde van de dag vaak het meest gestrest bent.

Yoga meditatie helpt stress te verlichten door de geest te concentreren en het zenuwstelsel te kalmeren. Onderzoek toont aan dat regelmatig mediteren de cortisolspiegel (een hormoon dat geassocieerd wordt met stress) verlaagt en de alfa-hersengolven verhoogt (de ontspanningstoestand).

 

Betere omgang met stress

Stresshormonen zorgen ervoor dat je snel en agressief handelt, soms tegen je eigen belangen in. Maar meditatie leert je die gevoelens op te merken en los te laten voordat ze escaleren. Als je regelmatig mediteert, train je jouw hersenen om te herkennen wanneer je gestrest bent en kun ontspannen met yoga, in plaats van te reageren. Je krijgt ook het bijkomende voordeel dat het risico op hartaandoeningen, diabetes, hoge bloeddruk en andere gezondheidsproblemen die verband houden met chronische stress verminderd wordt.

 

Ontspannen; yoga helpt je verder

Als je gestrest bent, hebben jouw emoties de neiging om snel op te lopen. Je voelt je waarschijnlijk gestrest aan het einde van een hectische werkdag. Een avondmeditatiebeoefening kan helpen de stress van de dag weg te nemen en je weer in balans te brengen. Meditatie moedigt ook meer empathie, vriendelijkheid en mededogen voor jezelf en anderen aan. Het helpt je de dingen te zien zoals ze werkelijk zijn, zonder oordeel en stelt je in staat om er met meer wijsheid en begrip op te reageren.

Een regelmatige meditatiebeoefening kan een vriendelijk en medelevend perspectief op de buitenwereld creëren. Als je regelmatig mediteert, kun je je emoties onder controle houden en effectiever reageren op stressvolle situaties. Het kan zijn dat je meer positieve emoties ervaart, zoals vreugde, dankbaarheid en liefde, wat vanzelf zal leiden tot meer positieve interacties met anderen. Daarnaast merk je misschien dat je minder negatieve gedachten hebt over jezelf en anderen en dat je je beter uitgerust voelt om met moeilijke situaties om te gaan wanneer die zich voordoen.

 

Versterkt relaties

Meditatie leert je te leven vanuit een plaats van niet-oordelen. Het helpt je om jezelf te zien zoals anderen je zien en om te begrijpen dat er niet één juiste manier is om te zijn. In meditatie leer je jezelf en jouw ervaringen te accepteren, ook de ervaringen die negatief of moeilijk lijken. Deze acceptatie stelt je in staat ons hart voor anderen te openen en meer compassie voor hen te voelen.

Van meditatie is aangetoond dat het je vermogen om met anderen om te gaan verbetert, door het vermogen om emoties te identificeren en te uiten te vergroten en door woede en andere negatieve emoties te reguleren. Het helpt je ook om emotioneel stabieler te worden, waardoor je minder vatbaar bent voor beïnvloeding door negatieve mensen om ons heen.

Meditatie kan je helpen sterkere relaties op te bouwen met degenen die het dichtst bij je staan. Als je je kalm en ontspannen voelt, heb je de neiging om vaker iets te zeggen en je gevoelens te delen. Studies hebben aangetoond dat regelmatige meditatie oxytocine (het “knuffelhormoon”) kan verhogen. Oxytocine maakt ons gelukkiger en rustiger en vermindert agressie.

 

Verhoogt de creativiteit

Creativiteit wordt vaak gezien als een eigenschap die alleen kunstenaars bezitten. Onderzoek toont echter aan dat creatief denken iedereen kan helpen. Een studie onderzocht de impact op creativiteit van twee verschillende soorten meditatie: gerichte aandacht (FA) en open monitoring (OM). Ze ontdekten dat OM-meditatie geassocieerd was met verbeterd divergerend denken, terwijl FA-meditatie geen significante effecten had.

Dit suggereert dat er wellicht iets aan de openheid van OM-meditatie is dat het bijzonder effectief maakt voor het bevorderen van divergerend denken. Dat is een manier van denken die de creatieve voortbrenging van veel nieuwe ideeën mogelijk maakt. Als je doordeweekse nachten doorbrengt met creatieve projecten, overweeg dan om een ​​open monitoring-meditatie toe te voegen aan je avondroutine.

 

Verlicht pijn

Meditatie wordt effectief toegepast tegen pijn. Een grote meta-analyse van bijna 3.500 onderzoeken wees uit dat meditatie geassocieerd was met minder chronische pijn. Het ontdekte ook dat mensen die mediteerden beter met pijn om konden gaan dan degenen die dat niet deden. De onderzoekers ontdekten zelfs dat mensen die mediteren over het algemeen minder pijn ervaren.

 

Verbetert het geheugen

Neurowetenschappers hebben aangetoond dat acht weken consistente bemiddelingsoefeningen de hersenen letterlijk kunnen veranderen. Naarmate we ouder worden, wordt een gebied in de frontale cortex dat wordt geassocieerd met geheugen en beslissingen kleiner. Onderzoek heeft aangetoond dat meditatie veranderingen in de hersenen als gevolg van veroudering vertraagt ​​en mogelijk ongedaan maakt. Onderzoekers geloven dat dit komt omdat meditatie de bloedstroom door het hele lichaam verhoogt, vooral in het hippocampusgebied van de hersenen.

Het is belangrijk op te merken dat meditatie geen snelle oplossing is. Je moet er tijd aan besteden om het regelmatig te oefenen. Maar als je eenmaal begint met mediteren, wil je niet meer stoppen.

 

Lees ook eens: