Iedereen weet dat bewegen gezond is. Toch heb je na een lange vermoeiende werkdag geen zin meer om van die bank af te komen. Of je pakt liever de auto in plaats van de fiets omdat het dan minder tijd kost om op je werk te komen. Altijd is er wel een reden om de makkelijkste weg te kiezen. Aan het eind van de dag kom je tot de conclusie dat je wéér te weinig hebt bewogen. Er zijn tal van redenen te noemen waarom het belangrijk is om dagelijks je beweegmomentje te hebben. Maar waarom is bewegen belangrijk? In dit artikel noemen wij er 7. Dus als je eens een moeilijk momentje hebt en liever op de bank blijft zitten, denk dan nog eens aan deze 7 redenen. Wellicht helpt het jou om dan juist wel in beweging te komen.

 

1: Je krijgt er meer energie van

Laten we eens beginnen met de reden die het minst voor de hand liggend is. Als je na een vermoeiende werkdag op de bank ligt en je denkt alleen nog maar aan sporten/bewegen, dan zakt de moed je in de schoenen. Je wordt al moe bij de gedachte alleen al. Maar wist je dat je juist meer energie krijgt als je in beweging bent? Beweging zorgt voor stoffen in je lichaam waar je meer energie van krijgt. Bovendien is het goed om je hart en longen aan het werk te zetten. Hoe meer je beweegt, hoe fitter je wordt en hoe fitter je bent, hoe minder energie alles kost.

Challenge: ga je op je werk altijd met de lift naar boven? Kies er dan eens voor om de lift links te laten liggen en de trap te nemen. De eerste keer zul je hijgend boven komen. Aan het eind van de week zul je zien dat het al een stuk makkelijk gaat. Na een maand kost het je helemaal geen moeite meer. (Niet voor jou van toepassing? Bedenk dan voor jezelf een soortgelijke challenge.)

 

2: Je vermindert stress

Tijdens je beweging focus je op je ademhaling en de bewegingen die je maakt. Deze focus zorgt voor rust in je hoofd. Door intensief te bewegen maakt je lichaam endorfine en dopamine aan. Deze gelukshormonen geven je een euforisch gevoel. Hierdoor kun alles veel beter relativeren en kun je je zorgen veel beter aan de kant zetten. Je zult je lichamelijk veel lekkerder voelen.

 

3: Het houdt je hart- en bloedvaten gezond

Bewegen heeft een gunstig effect op je hart- en bloedvaten. Het maakt je hart sterker waardoor het efficiënter het bloed door je lichaam pomp. Dat bloed zorgt op zijn beurt weer voor de toevoer van zuurstof naar je spieren en organen. Bovendien zorgt bewegen ervoor dat je aderen minder snel dichtslibben, je bloeddruk lager blijft en bovendien verklein je de kans op diabetes en een verhoogd cholesterolgehalte. Bewegen heeft dus ook nog eens een heleboel lichamelijke gezondheidseffecten.

 

4: Je slaapt beter

je slaapt beter als je genoeg beweegt overdagHeb je regelmatig moeite om in slaap te komen? Lig je de halve nacht te draaien en te piekeren en het lukt je maar niet om te gaan slapen? Ga dan meer bewegen. Hoe beter je conditie is, hoe sneller je in slaap valt. Bovendien slaap je ook dieper waardoor je meer uitgerust weer wakker wordt en je dus meer energie hebt. Een cirkeltje dus. Een uitgerust mens is overdag productiever en geconcentreerder.

 

5: Het is goed voor je botten

Naarmate je ouder wordt, worden je botten brozer. Al vanaf je 30e neemt de dichtheid van je botten af. Beweging speelt een grote rol tegen botontkalking. Vooral activiteiten waarbij je botten gewicht moeten dragen zijn goed voor een gezonde botdichtheid. Denk dat aan stevig wandelen, fietsen, hardlopen of fitness. Juist door je botten te belasten worden ze sterker, en blijven ze ook sterker. Net als je spieren trouwens.

 

6: Je blijft op gewicht of je valt zelfs af

‘Niet bewegen is zelfs dodelijker dan obesitas’. Rake uitspraak. Kom daarom van de bank af. Regelmatig bewegen helpt je om op gewicht te blijven of als nodig zelfs een paar kilootjes af te vallen. Beweging zorgt namelijk voor een optimale werking van je stofwisseling en verbrand je de calorieën die je binnenkrijgt. Bewegen draagt dus bij aan een gezond gewicht.

 

7: Je wordt er gelukkiger van

Ja het is echt waar. Sporten verbetert je humeur. Hoe dan?! Vraag je je af. Want je het er totaal geen zin in en je wordt er alleen maar moe van. Als je beweegt maakt je lichaam endorfine aan. Endorfine heeft een positief effect op hoe jij je voelt. Je wordt er dus op den duur echt heppie de peppie van. Heerlijk toch?! Je zult zien dat jij de wereld veel beter aan kunt en dat je zonniger alles tegemoet ziet.

 

Bewegen is belangrijk, maar start je ermee?!

Je neemt je voor om vanavond na werktijd niet op de bank te gaan zitten, maar nog een half uurtje te gaan wandelen of te fietsen. Je neemt je voor om je kinderen de volgende ochtend op de fiets naar school te brengen. Je neemt je voor om morgen naar de sportschool te gaan en een abonnement te nemen. Zoveel voornemens. Doorgaans belanden ze nog diezelfde dag in de prullenbak. Hoe zorg je ervoor dat je je voornemens ook daadwerkelijk omzet in daden?

  1. Lees regelmatig dit artikel door en laat de gezondheidseffecten steeds weer op je inwerken. Ze liegen er niet om.
  2. Als je een nieuwe gewoonte wilt aanleren is het belangrijk om dat in stapjes aan te pakken. Als voorbeeld: stel dat je gewoon was om je kinderen elke dag met de auto naar school te brengen. Je goede voornemen is om je kinderen met de fiets naar school te brengen. Het voornemen om dat elke dag te doen is té groot. Pak het in kleine stapjes aan door eerst te beginnen met 1x per week. Na een maand breng je je kinderen 2x per week op de fiets naar school. Enzovoorts.
  3. Zit je veel voor je werk? Zet een wekkertje op 30 of 45 minuten. Als de wekker afgaat loop je even je rondje, bijvoorbeeld naar het toilet of om koffie te halen. Als je weer gaat zitten zet je de wekker weer opnieuw op 30 of 45 minuten. Kies er ook voor om samen met je collega’s een lunchwandeling te maken.

We hopen dat je iets opgestoken hebt van dit artikel waarom is bewegen belangrijk. Vergeet niet onze andere artikelen is door te lezen.

 

Lees ook eens:

 

 

Natural hair photo created by marymarkevich - www.freepik.com
Alone man photo created by freepik - www.freepik.com