Rennen wordt algemeen beschouwd als een van de meest natuurlijke bewegingen die een mens kan maken. Zelfs de jongste kinderen rennen door het huis, zodra ze leren lopen. Het is dan vaak een uiting van vreugde en het plezier straalt er van af. Maar wat zijn redenen om te starten met hardlopen.

Zo moeiteloos lopen als kinderen lijkt ondoenlijk, want ze houden er geen trainingsschema’s op na en ze letten ook niet speciaal op hun voeding. Misschien komt het wel omdat ze nog niet gewend zijn aan een zittend bestaan. Voor volwassenen is het soms een opgave om te gaan hardlopen, of om überhaupt meer te bewegen, daarom hopen we met deze blog het plezier en het nut van hardlopen over te brengen. Lees en ontdek welke voordelen hardlopen biedt en hoe het je lichaam en je geest positief beïnvloedt.

 

1. Door hardlopen verbrand je veel calorieën en vet

Hardlopen is een van die sporten waarbij je veel energie verbruikt. Het is daarom uitermate geschikt wanneer je wilt afvallen. Het aantal calorieën dat je verbrandt tijdens het hardlopen hangt van veel factoren af. Als belangrijkste kunnen we bijvoorbeeld leeftijd, loopsnelheid, looplengte, terrein of je gewicht noemen.

Als je meerdere keren per week regelmatig hardloopt, dan worden ook je spieren sterker. Als je naast het lopen ook je eetpatroon aanpast, zodat je net iets minder calorieën eet dan dat je verbruikt, dan val je moeiteloos af. Zorg er wel voor dat je een gezond en gevarieerd dieet aanhoudt.

 

2. Je uithoudingsvermogen zal verbeteren

Als je regelmatig gaat hardlopen, dan zal je lichaam hier geleidelijk aan wennen. Je bouwt uithoudingsvermogen op en bovendien maakt je lichaam endorfinen aan, die zorgen voor “runners high”. De endorfines zijn een natuurlijke pijnstiller, die worden aangemaakt als je goed doorloopt, zonder voluit te sprinten. In het begin zul je dit waarschijnlijk niet ervaren, maar met een beetje training lukt dat wel.

Daarnaast maakt je lichaam THC aan, dat ook in cannabis zit. Het zorgt voor een ontspannen gevoel. Het lopen met een intensiteit tussen de 70 en 85 procent van je maximale hartslag geeft het beste effect. Je moet daarnaast wel voldoende slapen, zodat je lichaam deze stoffen optimaal kan produceren.

 

Hardlopen voor beginners

Als je een complete beginner bent, moet je de belasting geleidelijk verhogen. Je kunt dan het beste beginnen met de run-walk-methode. Je begint dan 2 tot 3 maal per week met een training van 16 minuten, waarbij je om de  twee minuten hardlopen afwisselt met wandelen. Geleidelijk aan bouw je binnen 16 weken je schema op tot 3 tot 4 maal per week een uur hardlopen. Wanneer je direct begint met rekken voor en na je training dan pak je het goed aan. Dit helpt om een betere looptechniek en meer souplesse te krijgen.

 

3. Hardlopen verbetert je gezondheid

hardlopen heeft Positieve invloed op immuunsysteemAls je regelmatig hardloopt, heeft dit niet alleen invloed op jouw gewicht, maar ook op jouw totale gezondheid. Regelmatig sporten versterkt het hart, nieren en de longen, wat het cardiovasculaire systeem versterkt. Dit kan zich bijvoorbeeld uiten in een verlaging van de bloeddruk of het risico op een hartinfarct.

Met lichamelijke activiteit kun je de hartspier zo trainen dat het hart minder slagen nodig heeft om dezelfde hoeveelheid bloed rond te pompen, omdat de hoeveelheid bloed die het hart met één slag in de bloedbaan stuurt, toeneemt. Een ander voordeel kan ook een verlaging van het cholesterolgehalte of een verlaging van het risico op osteoporose zijn.

In een uitgebreid onderzoek hebben onderzoekers ontdekt dat regelmatige lichaamsbeweging zelfs het risico op blaas-, borst-, colon- of maagkanker kan verminderen.

 

Positieve invloed op immuunsysteem

Regelmatig hardlopen heeft ook een positieve invloed op je immuunsysteem. Als je hardloopt, gaat je hartslag omhoog, wat ook de bloedcirculatie versnelt. Het lichaam begint geleidelijk de cellen van het immuunsysteem – lymfocyten (een soort witte bloedcellen) uit te dagen om een ​​mogelijke bedreiging (ziekteverwekkers) te versnellen en te bestrijden.

Om je lichaam te helpen met dit proces is het van belang dat je voldoende rust neemt na het lopen.

 

4. Hardlopen helpt bij slapen

Als je problemen hebt met slapen, dan kan hardlopen ook een oplossing zijn. Het is niet de beste keuze om vlak voor het slapengaan te gaan hardlopen, omdat je dan te energiek wordt. Als je hier rekening mee houdt, dan heeft hardlopen hetzelfde effect als een slaappil. Je kunt bijvoorbeeld ’s ochtends vroeg opstaan en dan gaan hardlopen.

 

5. Door hardlopen voel je je mentaal beter

Het zal je misschien niet verbazen dat hardlopen, net als andere fysieke activiteiten, een positief effect heeft op het verminderen van het stressniveau in het lichaam. Bovenal helpt het om langdurige stress te verminderen. En daarnaast is het ook goed voor je brein. De onderstaande beweringen worden door wetenschappers ondersteund:

  • Hardlopen kan helpen om het vermogen van de hersenen te vergroten om cognitieve achteruitgang die begint na de leeftijd van 45 te minimaliseren en te vertragen.
  • De chemicaliën die tijdens en na het hardlopen vrijkomen, kunnen mensen die angst ervaren, helpen zich rustiger te voelen.
  • Cardiovasculaire oefening kan nieuwe hersencellen creëren en de algehele hersenprestaties verbeteren.
  • Je voelt je mentaal beter omdat je lichaam sterker en gezonder wordt door hardlopen.

 

6. Hardlopen leert je om gedisciplineerd te zijn

Vasthouden aan jouw gestelde doelen tijdens de eerste paar dagen of weken is misschien helemaal niet gemakkelijk. Je gaat namelijk een nieuwe routine opbouwen. Het helpt om realistische doelen te stellen, waarvan je weet dat ze binnen je bereik liggen. Zo kun je als doel hebben dat je minimaal 2 keer per week hardloopt.

Discipline komt om de hoek kijken wanneer je een dag geen zin hebt. Het is dan beter om die dag de lat heel laag te leggen en te besluiten om minstens een minimale inspanning te leveren. Je hebt dan in ieder geval getraind, hoe kort ook. Dit werkt stimulerender dan een training overslaan.

De kans is namelijk groot dat een minimale inspanning een maximale wordt. Je discipline is op die manier namelijk niet dwangmatig, maar speels omdat je hiervoor geen wilskracht nodig hebt. Je houdt je gewoon aan de afspraak die je met jezelf had en je legt je focus meer op de beleving dan op de uitkomst. Hardlopen is een reis waar je van kunt genieten!

De discipline die je bij het hardlopen leert, kan je vervolgens helpen op andere terreinen van je leven.

 

7. Hardlopen bespaart tijd en geld

Hoe vaak heb je van iemand (misschien zelfs van jezelf) een excuus gehoord dat er geen tijd is om te sporten? Het kan in ons drukke leven moeilijk zijn om tijd te organiseren om naar de sportschool te gaan, bovendien kost het extra tijd. Daarnaast heb je voor hardlopen naast goede schoenen, alleen een outfit nodig.

 

8. Door hardlopen ga je je omgeving verkennen

Je kent misschien de weg naar jouw werk goed, de weg naar de winkel, het café en dergelijke. Maar weet je waar de steegjes achter jouw huis naar toe leiden? Je zult misschien verbaasd zijn over wat er in je omgeving verborgen is. Misschien is er natuurschoon op slechts een paar kilometer van je huis waar je nog nooit bent geweest.

 

9. Met hardlopen ontmoet je nieuwe mensen

Je zal het geregeld meemaken dat iemand tijdens het rennen naar je zwaait of op zijn minst naar je glimlacht. Dit gedrag weerspiegelt de mentaliteit van de lopers en geeft een gemeenschap binnen de sport weer. Er zijn meer mensen die graag lopen voor gezondheid en ontspanning. Je maakt gemakkelijk een praatje met anderen, ook omdat je een gedeelde passie hebt.

 

10. Hardlopen vergroot je zelfvertrouwen

Laten we de voordelen nog even op een rijtje zetten. Dankzij hardlopen verlies je gemakkelijk wat gewicht, verbeter je je  gezondheid, slaapkwaliteit, mentale gezondheid, word je meer gedisciplineerd, bespaar je tijd en geld en maak je ook nieuwe vrienden . Is er nog iets dat je nodig hebt om je zelfverzekerder te voelen? Het lijken goede redenen om te beginnen. Het enige wat je hoeft te doen, is meerdere keren per week een paar kilometer hardlopen.

 

 

Verder lezen: