We worden er elke dag mee geconfronteerd; suiker. Je kunt het zo gek niet gedenken of er zit wel suiker in. Snoep, koek, chocolade, maar ook cruesli, toetjes, vruchtensappen en frisdrank. Soms ook als je denkt dat iets gezond is, zul je nog versteld staan hoeveel suiker erin zit als je het etiket leest. Heb jij regelmatig trek in zoetigheid, maar zou je graag wat minder suiker binnen willen krijgen? In dit artikel geven wij je een aantal afkicken van suiker tips waar je op moet letten en hoe je dat dan kunt doen.

 

Wat is suiker?

Suiker is een koolhydraat en levert energie wanneer je het eet. Wanneer koolhydraten verteren, ontstaat glucose. Al vrij snel na het eten van koolhydraten stijgt je bloedsuikerspiegel. Het hormoon insuline zorgt ervoor dat de weefsels het glucose snel opnemen. Insuline is de sleutel die de deuren van het de lichaamscellen opent zodat het naar binnen kan gaan. In deze cellen wordt de glucose opgeslagen, of verbrand. De bloedsuikerspiegel wordt hierdoor weer lager.

 

Is suiker verslavend?

Is suiker verslavend we leggen het uitSuiker activeert het beloningssysteem in je hersenen. Het zorgt voor afgifte van het stofje dopamine, wat jou een prettig gevoel geeft. In tegenstelling tot het gebruik van drugs of alcohol krijg je bij het stoppen met suiker geen onthoudingsverschijnselen en is er niet steeds meer en meer nodig om hetzelfde prettige gevoel te ervaren. Van een suikerverslaving kun je dus eigenlijk niet spreken. Het is echter wel zo dat je beloond wordt met een prettig gevoel wanneer je suiker eet. Dat verhoogt de motivatie om te eten. En hoewel je geen onthoudingsverschijnselen krijgt, zul je wel moeten afkicken wanneer je minder zoetigheid eet.

 

Suikervrij eten?

100% suikervrij eten is onmogelijk omdat fruit, zuivel, granen en sommige groenten ook suikers bevatten. Zelfs als je dus gezond eet krijg je suiker binnen en dat is niet erg. Het past in een gezond en gevarieerd eetpatroon. Je hoeft suiker dan ook niet te mijden. Alle soorten suikers worden op dezelfde manier in het lichaam verwerkt en alle suikers bevatten ongeveer evenveel calorieën. Je lichaam maakt dus geen onderscheid tussen fruitsuikers of de schep suiker die je toevoegt aan je yoghurt. Ook andere zoetstoffen als agavesiroop, kokosbloesemsuiker en honing hebben niet veel andere gevolgen. Je lichaam merkt qua verwerking geen verschil.

Let dus op: in “suikervrije” recepten zitten vaak wel ingrediënten verwerkt die natuurlijke suikers bevatten of waar je bijvoorbeeld honing aan toevoegt om het zoeter te maken. De term suikervrij betekent in zo’n geval dat er geen geraffineerde suiker (zoals basterdsuiker, kristalsuiker of poedersuiker) aan toe is gevoegd. Vaak zijn er aan deze recepten andere zoetstoffen toegevoegd zoals dadels, honing, kokosbloesemsuiker of agavesiroop. Suiker dus. Het betekent dus dat het recept niet 100% suikervrij is, ook al staat dat er vaak wel bij vermeld. Let hier dus ook als je op zoek gaat naar ‘suikervrije’ recepten.

 

Afkicken van suiker: 10 tips

Natuurlijk is het mogelijk om minder geraffineerde suikers te eten. Een ‘eenvoudige’ stap is al om chocolade, koek en snoep te laten voor wat het is. Als het eenmaal is gelukt om dit grotendeels te laten staan zul je je er waarschijnlijk ook prettiger bij voelen. Je hebt meer energie, een mooie huid en bovendien val je wellicht een paar kilootjes af. Afkicken van suiker geeft je veel gezondheidsvoordelen op korte en lange termijn. We geven 10 tips om minder toegevoegde suikers te eten.

  1. Laat zakjes en pakjes zoveel mogelijk staan en maak de sauzen zelf.
  2. Drink minimaal 2 liter water per dag. Neem als je trek hebt in zoet liever een glas water. Vind je water saai? Maak zelf fruitwater door vers fruit aan het water toe te voegen. Of neem eens een kijkje op de website van Air-up!
  3. Lees de etiketten. Een glas sinaasappelsap lijkt misschien wel gezond, maar zit boordevol fruitsuikers. Neem liever 2 stuks fruit per dag in plaats van een smoothie of vruchtensap.
  4. Vetten en eiwitten geven je een verzadigd gevoel. Je snakt vervolgens minder naar zoetigheid. Denk dan aan avocado, noten, eieren, vis, vlees en zaden.
  5. Maak je gerechten zoet met vanille of kaneel.
  6. Kies 1 dag in de week waarop je wel iets lekkers neemt. Natuurlijk hoef je tijdens een verjaardag ook dat taartje niet te laten staan. Op zijn tijd wat lekkers is echt niet erg.
  7. Zorg ervoor dat je geen zoetigheid in huis hebt, zoals chocolade, snoep en koek. Kies liever voor een handje noten of voor snackgroenten.
  8. Begin de dag met een gezond en eiwitrijk ontbijt. Dat geeft je een verzadigd gevoel waar je de hele dag door profijt van zult hebben.
  9. Ga meer bewegen. Het kan je energieniveau verhogen en stress verminderen. Daardoor grijp je ook weer minder naar zoetigheid.
  10. Houd vol! In het begin is het ontzettend lastig om vol te houden. Je zult nog meer hunkeren naar al dat lekkers dan ooit tevoren. En wanneer je eens iets lekkers eet? Eet dan met aandacht en geniet meer dan ooit te voren!

 

Lees ook eens: