Met een koolhydraatarm dieet kun je goede resultaten bereiken; je valt een paar kilootjes af en het draagt bij aan een gezonde levensstijl. Vervolgens blijf je met een koolhydraatarm dieet op gewicht waardoor je geen last hebt van het bekende jo-jo-effect. Bovendien kun je een koolhydraatarm dieet blijven volgen zonder problemen. Het is dan ook niet voor niets dat een koolhydraatarm dieet zo enorm populair is. Daarom gaan wij je in dit artikel alles vertellen over afvallen met een koolhydraatarm dieet.

 

Wat is het koolhydraatarm dieet?

Je lichaam heeft energie nodig om te kunnen functioneren. Die energie halen wij uit onze voeding, uit:

  • Koolhydraten
  • Vetten
  • Eiwitten

Koolhydraten: je eet ze doorgaans heel veel. Veel te veel eigenlijk. Ons lichaam is helemaal niet gemaakt om zoveel koolhydraten te kunnen verteren. Koolhydraten zitten in brood, aardappelen, pasta, rijst, chips, snoep, koek, gebak, frisdrank, sap uit pak, enzovoorts. De winkel ligt er vol mee. Alle koolhydraten worden omgezet in glucose, al zijn er wel verschillen in de snelheid waarop dat gebeurt. Snelle koolhydraten zorgen voor pieken en dalen in je bloedsuikerspiegel. Na het eten van snelle koolhydraten krijg je eerst een piek en daardoor veel energie. Na een tijdje voel je je moe en lusteloos en zit je in een dal. Je krijgt trek en daardoor ga je weer eten wat weer een piek veroorzaakt.

Minder koolhydraten eten betekent dat je andere keuzes maakt. Een belangrijk uitgangspunt is dat je vooral producten kiest die rijk zijn aan eiwitten en gezonde vetten.

 

Verschillende soorten koolhydraatarme diëten

Er zijn verschillende soorten koolhydraatarme diëten. De een is wat strenger, de andere wat minder streng. We zetten het eens voor je op een rij:

 

Koolhydraatbeperkt dieet

Bij een koolhydraatbeperkt dieet let je op de hoeveelheid koolhydraten in de producten en je eet er kleine porties van.

 

Koolhydraatarm dieet

De meeste mensen volgen een koolhydraatarm dieet. De regel die je daarvoor toe kunt passen is de 5/100 regel. Dat betekent dat je het product laat staan als het meer dan 5 gram koolhydraten of suikers per 100 gram bevat. In totaal eet je 50 tot 100 gram koolhydraten per dag waarbij 2/3 van de koolhydraten uit groenten bestaat. Een koolhydraatarm dieet betekent ook dat je meer gezonde vetten zult moeten eten, zoals bijvoorbeeld zalm of andere vette vis, avocado, noten en pitten. Voldoende vetten is de nieuwe brandstof voor je lichaam als je ervoor kiest om minder koolhydraten te eten.

 

Ketogeen dieet

Het ketogeen dieet, ofwel afgekort ketodieet, is de strengste variant. Je eet erg weinig koolhydraten en je gaat van een koolhydratenverbranding naar een vetverbranding. Daar moet je lichaam aan wennen, waardoor je een weekje wat beroerder voelt. Je eet dagelijks zo’n 20 tot 50 gram koolhydraten.
De fase waarbij het lichaam overgaat van het gebruiken van koolhydraten naar vetten als brandstof wordt ketose genoemd. Als je in ketose raakt gaat het vet verbranden sneller. Ketose is de staat waarbij alleen vet verbrand wordt en haast geen spiermassa. Tijdens de ketose worden door de lever ketonen aangemaakt. Bij de apotheek kun je teststripjes kopen om te zien of je urine ketonen bevat.

 

Snelle en langzame koolhydraten

Koolhydraten kun je in twee groepen onderverdelen:

  • Snelle koolhydraten
  • Langzame koolhydraten

Verbranding van koolhydraten kun je vergelijken met een bouwwerk van bouwsteentjes. Een bouwwerk van snelle koolhydraten bestaat maar uit enkele bouwstenen. Snel uit elkaar gehaald en op kleur gesorteerd. Een bouwwerk van langzame koolhydraten bestaat uit veel bouwstenen. Niet zo snel uit elkaar gehaald en het duurt even voordat alles weer op kleur is gesorteerd. Je lijf doet er dus lang over om af te breken en om te zetten in glucose.

Als je weinig beweegt kun je de energie van snelle koolhydraten niet allemaal gebruiken. Het wordt omgezet in vet. De energie van langzame koolhydraten kun je langer gebruiken omdat deze energie steeds beetje bij beetje vrijkomt. Als je kiest de langzame koolhydraten, dan helpt het je dus afvallen, om vervolgens op een constant gewicht te blijven.

 

Vermijd zoveel mogelijk deze producten die veel koolhydraten bevatten:

Als je wilt afvallen met een koolhydraatarm dieet, kun je het beste zoveel mogelijk van onderstaande producten laten staat. Het betekent zeker niet dat je helemaal nooit meer wat lekkers mag nemen. Veel mensen die dit dieet volgen, eten bijvoorbeeld 5x per week koolhydraatarm en eten in het weekend wel een aardappeltje, rijst of pasta.

Wat kun je beter niet of beperkt eten:

  • Witbrood en graanproducten
  • Witte rijst/pasta
  • Snoep en koekjes
  • Chips
  • Chocolade (m.u.v. puur 80% cacao)
  • Geraffineerde suiker
  • Limonade en frisdranken
  • Vruchtensappen
  • Margarine
  • Fruit/groente uit blik
  • Bewerkt vlees (hamburgers, worstjes)
  • Kant-en-klaar maaltijden
  • Afhaalmaaltijden (chinees, pizza e.d.)
  • Suikerhoudende ontbijtgranen

 

Voedingsmiddelen die je wel mag eten en drinken

Voedingsmiddelen die je wel mag eten en drinken bij koolhydraatarm dieetDe volgende producten kun je wel eten als je een koolhydraatarm dieet volgt:

  • Groenten (het liefst groenten die boven de grond groeien. Groenten die onder de grond groeien bevatten doorgaans meer koolhydraten).
  • Noten, zaden en pitten
  • Natuurlijke oliën zoals olijfolie en kokosolie
  • Eieren
  • Koudwatervis zoals zalm, makreel of haring
  • Vleesvervangers zoals tempeh, peulvruchten of quinoa
  • Groentesap
  • Water, thee en koffie
  • Skyr, Griekse Yoghurt, kwark en geitenkaas

 

Lees ook eens: